Nieuw

Studentendecanen voeren voornamelijk één-op-één gesprekken met studenten. Dit kan heel waardevol en effectief zijn maar niet altijd noodzakelijk of efficiënt. Groepsbegeleiding, in de vorm van cursussen, doorlopende groepen, workshops en voorlichtingen, is een belangrijke en complementaire begeleidingsvorm. Het is niet alleen efficiënt doordat je bepaalde onderwerpen niet meer één voor één hoeft uit te leggen. Groepsbegeleiding heeft ook een kwalitatieve meerwaarde omdat de studenten met elkaar kunnen uitwisselen en elkaar kunnen ondersteunen en helpen.

 

Evaluaties tonen keer op keer aan dat deelnemers het heel fijn vinden om met lotgenoten uit te wisselen over lastige en gevoelige onderwerpen omdat ze zich begrepen voelen en niet meer ervaren de enigen te zijn die worstelen.

In deze tweedaagse cursus wordt aandacht besteed aan hoe je begeleiding in groepsverband kan vormgeven. Wat zijn de belangrijkste verschillen met individuele begeleiding? Hoe verandert je rol als begeleider? Hoe zorg je ervoor dat jij geen les geeft maar de groep mobiliseert tot het bereiken van waardevolle inzichten? Hoe structureer je de bijeenkomst en maak je gebruik van de groepsdynamiek? 

De cursus zal heel praktisch zijn waarbij de cursusleider veelal zal putten uit zijn jarenlange ervaring in het gebruiken van workshops, cursussen en doorlopende groepen in de begeleiding van studenten. Er zal aandacht besteed worden aan verschillende didactische werkvormen en gesprekstechnieken waarbij de decaan uitgenodigd wordt om zijn/haar eigen wensen, mogelijkheden en beperkingen te verkennen. Daarnaast zal de cursusleider concrete oefeningen en materialen uit zijn eigen praktijk aanbieden.

Hieronder wat voorbeelden van reacties van cursisten:

“Ik kon van alles toepassen uit de cursus juist omdat ik de link had gelegd met alle vaardigheden die ik bezit in andere werkvormen en die je in een groep juist weer op een andere manier rangschikt".
“Ik heb inmiddels de inzichten toegepast bij een hele kleine groep: 3 jongens, die samen praatten over de uitkomst van een assessment test. heel goed, heel diepgaand, goudeerlijk naar elkaar en zo mooi om te zien hoe ze elkaar wilden helpen”.


Cursus code: D030
Aantal dagen: 2
Leden prijs: 430
Niet leden prijs: 645
Groepsgrootte: 14
Trainer: André Baars, onderwijspsycholoog Radbouduniversiteit
Cursus data: 19-12-2019
Cursus data: 23-01-2020