Aan actualisering en verbetering van de inhoud wordt nog gewerkt

Studieloopbaan en persoonlijke omstandigheden

Tips voor timemanagement:

  • Maak een lijstje van taken die je op een dag/week wil afwerken. Telkens als een opdracht is voltooid, duid je dat op het lijstje aan. Het zien slinken van de berg taken, werkt op zich al motiverend.
  • Bepaal je prioriteiten. Zet de meest dringende taken of opdrachten met de hoogste prioriteit bovenaan op je lijstje en werk zo naar beneden. Laat je zo weinig mogelijk afleiden.
  • Deel omvangrijke taken op in kleinere deeltaken, die gemakkelijker te hanteren zijn en die dus minder afschrikken.
  • Organiseer: leg al het nodige materiaal binnen handbereik als je aan een taak begint.
  • Zorg voor voldoende variatie door denk- en doeactiviteiten af te wisselen.
  • Boodschappen doen, je e-mail nalezen, koken, de krant of een tijdschrift lezen ...: als je vaststelt dat dergelijke activiteiten te veel tijd opslorpen, bepaal dan vooraf wanneer ze aan bod komen en hoeveel tijd je eraan wil spenderen.
  • Spring niet van de hak op de tak. Bij bepaalde activiteiten duurt het een tijdje voor je 'er echt in raakt'. Gun jezelf de tijd om op dreef te komen.
  • Vertel een vriend, een studiegenoot of een studiebegeleider die je regelmatig ziet, over je plannen en beschouw het als een uitdaging je voornemens ook te realiseren. Sluit desnoods een weddenschap af. ('Wedden dat ik met die taak zondagavond klaar ben?!')
  • Gebruik zelfklevende memobriefjes. Die blaadjes met jouw taken kun je op goed uitgekozen plekken aanbrengen: hoe meer je eraan herinnerd wordt, hoe groter de kans dat je ze ook zult uitvoeren.
  • Beloon jezelf. Geef jezelf een schouderklopje, geniet van de voltooiing van een taak. Minimaliseer je prestatie niet. Niets is beter voor je motivatie dan op zijn tijd een 'hoerastemming'.
  • En zorg natuurlijk ook voor voldoende ontspanningstijd: ontspanning is nodig om over voldoende energie te beschikken op de momenten dat je inspanning moet leveren.

info